Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Valpreventie verdient (ook nu) aandacht

Valpreventie verdient (ook nu) aandacht

In normale tijden zou de Week van de Valpreventie starten op 20 april. En het is niet omdat Covid-19 door het land waait, dat valpreventie geen aandacht verdient. Valincidenten zijn een reëel probleem. Afgelopen maanden ondersteunde LiCalab tal van onderzoekers die toepassingen ontwikkelen om vallen te voorkomen.

Ongeveer één op drie thuiswonende ouderen valt eenmaal per jaar. En één derde onder hen valt zelfs meerdere keren. Onder de bewoners van een woonzorgcentrum zijn die cijfers nog hoger: ongeveer 50 tot 70% valt minstens één keer per jaar. Vaak met nare gevolgen zoals een gebroken heup.
De ‘Week van de Valpreventie’ is een jaarlijks weerkerende 'vitrine' om val- en fractuurpreventie onder de aandacht te brengen. Deze campagneweek heeft als doel ouderen, hun familie en alle gezondheidszorg- en welzijnswerkers in Vlaanderen te sensibiliseren en te informeren over val- en fractuurpreventie.

LiCalab begeleidde al heel wat projecten rond valpreventie en -detectie. Misschien ligt een deel van de oplossing in de sensortechnologie? Sensoren die in de woning worden geïnstalleerd en die de bewegingen van de bewoner opvolgen. Bij een afwijkend gedrag, verstuurt het systeem een melding naar de zorgverlener of mantelzorger. Zo testten we NOAH, en vroegen we feedback op de prototypes van Clara en Care team.

Het team van Cush ontwikkelt een app, gebaseerd op Artificiële Intelligentie, die met een smartwatch de looppatronen opvolgt en het valrisico bepaalt. De zorgprofessional kan zijn therapie, medicatie en adviezen afstemmen op real time data. De oudere kan beweegprogramma’s op maat volgen in de app.
Maar het hoeft niet altijd hoogtechnologisch te zijn. De beweegbank van IPitup stimuleert jong en oud om te blijven bewegen. Meer lenigheid en meer spierkracht verminderen het risico op vallen. 

Neem zeker een kijkje op onze projecten-pagina om alles door te lezen.

Blijf (ook nu) fit en actief. Bewegen is niet alleen goed in het kader van valpreventie, maar heeft ook tal van andere voordelen voor een gezond lichaam en een goed welbevinden. Maak bijvoorbeeld een wandeling of fietstocht. Ook binnenshuis kan je in beweging blijven. Zet muziek op en doe een dansje of neem een keer extra de trap. Houd het veilig!

Wist-je-dat:

  • Tv-zender 'Eén' elke dag voor het middagjournaal ‘Beweeg in uw kot!’ organiseert in samenwerking met Okra? Saartje Vandendriessche toont vanuit haar eigen huis in dit korte programma oefeningen die je thuis kan doen en die iedereen kan meedoen. Meer info, klik hier.
  • Experten verbonden aan het Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie een thuisoefenprogramma vertaalden? Dit oefenprogramma is bedoeld om je spieren sterker te maken.De oefeningen werden specifiek geselecteerd om er thuis op een veilige manier mee aan de slag te gaan. Meer info, klik hier.
  • Je heel wat tips kan bekijken op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven? Meer info, klik hier