Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

[In de kijker] Ad Geudens

[In de kijker] Ad Geudens

Ik ben Ad Geudens. Ad rem … en soms een beetje zonder. Een Kempenaar, Vlaming, Belg, Europeaan, wereldburger … met drie kinderen en één vrouw. 

Naast die laatste vier is lesgeven één van mijn passies. In mijn loopbaan als leraar en coach ben ik geëvolueerd van iemand die lessen geeft, naar iemand die mensen coacht om zelf lessen te trekken. Ik heb me in de voorbije twintig jaar verdiept in methodieken die het leren bevorderen. De laatste jaren heb ik me in het bijzonder toegelegd op het faciliteren van brainstormsessies in scholen en bedrijven en bij overheden. Ik help hen om op een creatieve manier uitdagingen aan te pakken. En die zijn er genoeg. Teams (van jongeren en/of volwassenen) mee op sleeptouw nemen en hun creatief probleemoplossend denkvermogen stimuleren, geeft mij heel veel voldoening.    

Parlangi wie?
Uit die passie voor innovatie en creativiteit is Parlangi ontstaan, een coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk, die mensen van andere generaties, culturen, nationaliteiten en achtergronden met elkaar verbindt. Met Parlangi leren jongeren talen door te videochatten met anderstalige senioren, die zo hun enorme rijkdom aan kennis en ervaringen kunnen delen. 

Waarom doen we dat?
Omdat sociale contacten de belangrijkste bepalende factor zijn voor een lang en gezond leven én omdat ze essentieel zijn om écht te leren. Een taal leer je immers het best door ze te spreken met moedertaalsprekers. Wat ik geweldig vind aan ons project is dat we het leren van een taal combineren met een ander nobel doel: mensen betekenisvolle sociale contacten bieden. En ik ben er rotsvast van overtuigd dat ze zo nog veel meer van elkaar leren dan alleen talen.

Connecting the dots
Innovatie gebeurt vaak door het samenvloeien van verschillende ideeën: ‘Connecting the dots’. 
Het leren van talen verloopt veel vlotter wanneer je de juiste context creëert: communiceren met moedertaalsprekers. Zelf heb ik jaren als een vis op het droge gesparteld tijdens de talrijke lesuren Frans in het secundair onderwijs. Met bedenkelijk resultaat. Engels daarentegen gaat heel vlot en niet dankzij schoolse kennis. Ik heb die taal geleerd door uren films te kijken, boeken en artikels te lezen, gesprekken te voeren … en daar is geen grammaticaregel of woordenschatles aan te pas gekomen. Context is alles: breng mensen in contact met native speakers, zorg dat ze een leuk gesprek aanknopen en je leert al doende de taal.   

Daarnaast werd ik geconfronteerd met een ander nijpend probleem: vereenzaming en gebrek aan betekenisvolle sociale contacten, vaak bij senioren. Eenmaal op pensioen hebben ze weinig gelegenheid meer om hun jarenlang opgebouwde kennis en ervaring te delen met anderen. 
Connecting the dots: Zou het niet fantastisch zijn als ze die kennis kunnen delen met de jongere generaties en zelf ook iets kunnen leren van jongeren?  

Van wild idee naar concreet plan
Achttien maanden geleden zijn we gestart met dat wilde idee en in januari van dit jaar hebben we een echte coöperatieve onderneming mét sociaal oogmerk uit de grond gestampt. We, dat zijn Hans Verrijcken, die ik heb leren kennen bij de Belgische Improvisatieliga (dé creatieve plek bij uitstek), en ik. Samen vormen we een complementaire tandem. We hebben al heel wat woelige watertjes doorzwommen, maar we geraken tot nu toe steeds heelhuids aan de overkant. Ik moet mij geregeld in mijn arm knijpen om me ervan te vergewissen dat ik niet droom. Soms is het – toegegeven – ook een nachtmerrie, maar die weg van ups en downs hoort bij het ondernemerschap. Wat ik de voorbije maanden allemaal heb geleerd en heb mogen meemaken, is moeilijk te vatten. 

LiCalab
Iets meer dan een jaar geleden leerden we Licalab kennen en dienden we een dossier in voor Europese ondersteuning via Interreg2Seas - Seas2Grow. Na een jaar hard werken, zijn we op dit moment met hun professionele begeleiding en advies een prototype van onze applicatie aan het testen: Frans- en Engelstalige senioren videochatten via ons Minimum Lovable Product met Vlaamse jongeren. Het is hartverwarmend om te zien hoe zowel de ouderen als de jongeren én hun leerkrachten genieten van de videogesprekken. En dat smaakt naar meer. Véél meer. Samen bouwen we een Europees, globaal, intergalactisch lerend netwerk waarin ‘Parlangiën’ een werkwoord wordt. 

 

Meer informatie: 
www.parlangi.com 
www.adzonderrem.be